Orbis blog
De voordelen van e-commerce integratie
Het uiteindelijke doel van elk bedrijf is om succesvol te zijn. Voor velen is dit gewoon het concept van geld verdienen. Sommige bedrijven hebben echter een iets andere benadering gekozen, waarbij consumententevredenheid en continue innovatie de primaire doelen zijn en waarbij geld verdienen het resultaat is, niet het doel op zich. Welke filosofie ook wordt gevolgd, het verandert niets aan het simpele feit dat het bedrijf zonder geld niet kan voortbestaan of groeien.
De voor de hand liggende benadering om de winst te vergroten en het bedrijf uit te breiden, is door meer producten en diensten te verkopen. In deze tijd is het daarom essentieel om snel en doeltreffend een samenhangend multikanalen-aanbod op te zetten, vooral een e-commerce-oplossing zoals een webshop of marktplaats is effectief. Zo wil de organisatie bij de tijd te blijven en voldoen aan de veranderende eisen en koopgewoonten van klanten.
Door veel administratieve taken te schrappen, kan het bedrijf de tijd van medewerkers besteden aan andere werkzaamheden binnen het bedrijf, werkzaamheden die daadwerkelijk een verschil kunnen maken voor de bedrijfsresultaten.
Problemen met e-commerce integratie
Een webshop biedt veel bedrijven uitgebreide platforms die flexibele, schaalbare oplossingen bieden, ontworpen om te helpen bij het beheren van online verkoopkanalen. De meeste bedrijven ervaren na de implementatie normaal gesproken een aanzienlijke toename van handel, de conversieratio en de jaarlijkse omzetgroei. Hoewel dit geweldig nieuws is voor het bedrijf, kan het ook voor nieuwe uitdagingen zorgen en kunnen de doelen om succesvol te zijn en geld te verdienen ernstig worden beĆÆnvloed.
Veel organisaties slagen er eenvoudigweg niet in om hun webshops te integreren met andere interne systemen, zoals systemen voor boekhouding, CRM, magazijn en marketing. Hierdoor wordt efficiƫntie niet bereikt en het vermogen om nieuwe kansen volledig te benutten, wordt verminderd. E-commerce integratie met ERP is een eenvoudige oplossing, maar een die vaak over het hoofd wordt gezien.
Zoals elke organisatie weet, doet het afhandelen van administratieve taken simpelweg afbreuk aan het beoogde doel. De efficiƫntie lijdt eronder, de besluitvorming kan worden aangetast en de kosten kunnen oplopen. Processen en workflows moeten daarom voortdurend worden gecontroleerd en geƫvalueerd, aangezien dit de functies zijn die bij verbetering de inkomstenstromen en het werkkapitaal het meest kunnen doen toenemen. De belangrijkste oorzaak hiervan is repetitieve gegevensverwerking tussen systemen - het opnieuw invoeren van gegevens van en naar een e-commerce platform en andere systemen en applicaties die worden gebruikt. Dit is slecht tijdbeheer en een verspilling van middelen.
Als de online winkel niet volledig is geĆÆntegreerd met bestaande systemen en de administratie afhankelijk is van handmatige processen, kan een plotselinge toename van de vraag het personeel gemakkelijk overweldigen en een zwaar beroep doen op de middelen, hetgeen zal leiden tot menselijke fouten en daardoor een slechte consumentenervaring.
Er kunnen zich uitdagingen voordoen wanneer bestellingen van klanten de backoffice-activiteiten raken en leiden tot uitverkochte voorraden, achterstanden en dubbele boekingen. Ook de orderverwerking kan worden beĆÆnvloed, wat leidt tot verstoringen van de cashflow en omzet, met als gevolg dat de klantrelaties er mogelijk onder lijden.
De gevolgen van geen e-commerce integratie hebben
Boekhouding en financiƫn
Het verwerken van bestellingen is een belangrijke taak voor elk bedrijf en zou naadloos moeten verlopen. Zonder een geautomatiseerde oplossing zou het financiƫle team handmatig bestellingen uit de e-commerce oplossing moeten halen en die informatie vervolgens handmatig opnieuw moeten invoeren in een boekhoud- of ERP-pakket. Eventuele invoerfouten die hierbij worden gemaakt, gaan steeds verder de waardeketen in en kunnen kosten veroorzaken in andere afdelingen. Zo kan het onjuist invoeren van een afleveradres bijvoorbeeld leiden tot mislukte leveringen en een toename van het aantal telefoontjes naar de klantenservice.
Distributie
Mislukte leveringen kunnen het gevolg zijn van problemen binnen distributie. Deze afdeling moet de juiste informatie bij de hand hebben, inclusief voorraadniveaus die overeenkomen met verwerkte bestellingen. Eventuele afwijkingen binnen de systemen hebben een negatief effect. Met bestellingen die binnenkomen via een breed scala aan kanalen, van televerkoop tot online marktplaatsen, kan het beheren van de levering van bestelde producten ook een tijdrovend proces zijn - van het plaatsen van producten bij koeriersdiensten tot het informeren van de klant over de levering.
Klantenservice
Het oplossen van klachten over slechte productkwaliteit, het beantwoorden van productvragen en het afhandelen van standaard retouren is een ander aspect waar veel bedrijven vanaf willen. Mislukte leveringen, onjuiste verzonden producten en slechte communicatie met de klant zijn echter problemen die vaak het gevolg zijn van handmatige, foutgevoelige processen die niet geautomatiseerd zijn.
Marketing
E-commerce biedt het marketingteam verschillende uitdagingen. Ervoor zorgen dat alle marketingplatforms de real-time voorraadbeschikbaarheid en product omschrijvingen correct weergeven is een zware en tijdrovende taak voor werknemers. Deze uitdaging wordt nog groter als de organisatie zowel een online als een fysieke winkel runt.
In veel organisaties is de harde werkelijkheid dat het marketingteam zich bezighoudt met het bijwerken van meerdere digitale platforms (Amazon, eBay, e-commerce, e-mailmarketingtools, CRM-applicaties) in plaats van met het opzetten van campagnes voor nieuwe klanten of upsell-campagnes.
De voordelen van e-commerce integratie
Het integreren van e-commerce oplossingen met bestaande systemen kan bedrijven een concurrentievoordeel geven. Door administratieve taken te automatiseren, medewerkers on-demand toegang te geven tot kritieke real-time informatie en de workflow te verbeteren, kunnen kosten worden bespaard. Deze nieuwe middelen kunnen vervolgens worden gebruikt om nieuwe producten en diensten te ontwikkelen en om alle verkoopkansen te benutten.
Integratie leidt uiteindelijk tot meer efficiƫntie en helpt werknemers om betere zakelijke beslissingen te nemen. Door deze automatisering hebben alle afdelingen, van de boekhouding tot het magazijn, real-time de juiste informatie beschikbaar, waardoor het inzicht in bedrijfsgegevens verbetert en bestellingen efficiƫnter kunnen worden verwerkt en gedistribueerd. Er hoeven geen dubbele gegevens meer ingevoerd te worden, orders worden automatisch geplaatst in het ERP systeem, facturen kunnen automatisch worden verzonden en de voorraadstatus wordt automatisch bijgewerkt.
Het bedrijf kan hierdoor veel meer orders afhandelen, er zullen minder fouten worden gemaakt en transacties zullen sneller en betrouwbaarder verlopen. Als gevolg hiervan zal dit gestroomlijnde proces de klantervaring helpen verbeteren.
Door veel administratieve taken te schrappen, kan het bedrijf de tijd van medewerkers besteden aan andere werkzaamheden binnen het bedrijf, werkzaamheden die daadwerkelijk een verschil kunnen maken voor de bedrijfsresultaten.
Aanzienlijke ROI behalen
Gegevens die door de online winkel worden verzameld, kunnen automatisch in bestaande Marketing- of CRM-systemen worden gepusht om verkooppersoneel te helpen bij cross-selling en up-selling. Belangrijke verkooptactieken die kunnen leiden tot een betere cashflow en een stijging van omzet en winst.
Het automatiseren van veel handmatige processen en het stroomlijnen van efficiƫntie door integratie kan de kans op succes van een organisatie aanzienlijk vergroten. De kosten kunnen worden verlaagd en zo kan waardevol nieuw werkkapitaal worden verschaft en kunnen middelen opnieuw worden toegewezen met als focus de uitbreiding van het bedrijf.
Werken met een integratie-oplossing betekent ook dat er geen beperkingen zijn voor toekomstige uitbreiding en groei. Elk willekeurig nieuw bedrijfssysteem dat wordt geĆÆntroduceerd kan eenvoudig worden geĆÆntegreerd met het e-commerce-platform en vice versa.
E-commerce integratie met ERP is een eenvoudige oplossing die snel inzetbaar is een snel veel voordelen biedt.
One tool, Countless Solutions
Orbis Software biedt met het innovatieve RPA Platform de oplossing voor al je vraagstukken omtrent integratie en procesautomatisering. Zonder maatwerk of codeerkennis integreer je vrijwel ieder gewenst systeem, softwarepakket of applicatie met elkaar middels dragānādrop. Denk aan ERP-systemen, CRM-systemen, webshops, marketplaces, koeriersdiensten, marketingtools en nog veel meer. De standaard beschikbare Documenten- en Rapportagesoplossing is er voor je interne rapportages en met de Alerts & Notificaties functionaliteit zorg je ervoor dat je altijd, overal en real-time op de hoogte blijft van kritische bedrijfsprocessen. Met de web-based Workflows kun je al je bedrijfsprocessen, hoe complex ze ook zijn, volledig zelf inrichten, uitvoeren en beheren en de web-based Portalen zorgen voor een soepele uitwisseling van informatie zowel intern als extern. Ontdek hoe Orbis Software ook jouw organisatie kan helpen door prestaties te verbeteren, efficiĆ«ntie te verhogen en kosten te besparen.
Heb je een vraag?
Ons support- en salesteam staat voor je klaar.