Orbis blog

Je interne systemen eenvoudig integreren met koeriersdiensten middels RPA

31 augustus, 2021

De groei van eCommerce de afgelopen jaren heeft een enorme impact gehad op hoe organisaties omgaan en communiceren met hun klanten. Tegenwoordig verwachten je klanten een veilige, snelle en hoogwaardige service. Zowel van jou als organisatie waar ze een product bestellen, als van de koeriersdienst die wordt ingezet om het te bezorgen. Toch zien klanten, wanneer er iets mis gaat, vaak niet de logistieke partij als schuldige maar jouw organisatie.

Met steeds meer online aankopen bouwen organisaties op een goede koeriersdienst om het logistieke proces over te nemen. Snellere orderverwerking leidt vaak tot een hogere klanttevredenheid en een integratie tussen je interne systemen en een koeriersdienst is daar de perfecte oplossing voor.

Koeriersdienstintegratie

Integreren met een koeriersdienst van jouw keuze (DHL, PostNL, UPS, DPD, FedEx, TNT) automatiseert een groot aantal processen. Misschien wel de belangrijkste voor een soepel en snel orderverwerkingsproces is het automatisch doorzetten van orders naar een koeriersdienst van jouw keuze.

Het is heel gebruikelijk dat organisaties gebruikmaken van meerdere koeriersdiensten tegelijkertijd. Dit doen ze om zowel aan de geografische factor als aan de snelheid en de grootte van de zending te kunnen voldoen. Door gebruik te maken van meerdere koeriersdiensten tegelijkertijd is er dus altijd een optimale partij die kan voldoen aan iedere zending. Het nadeel hiervan is dat, wanneer je geen integratie tussen je systemen hebt, een werknemer handmatig de juiste koeriersdienst bij een order moet kiezen. Deze manuele taak kost vaak veel tijd en is enorm foutgevoelig terwijl dit een perfect voorbeeld is van een eenvoudig te automatiseren bedrijfsproces middels RPA; Robotic Process Automation.

Omdat organisaties de mogelijkheid hebben om meerdere koeriersdiensten in te zetten, is het wenselijk dat doorzetten van orders naar een koeriersdienst van jouw keuze (DHL, PostNL, UPS, DPD, FedEx, TNT) geautomatiseerd kan worden. Afhankelijk van de door jouw vooraf bepaalde criteria, wordt de order automatisch doorgezet naar de meest geschikte koeriersdienst voor die ene order.

Dit stelt organisaties in staat om te besparen op kosten, de klanttevredenheid te verhogen en tijd te besparen. Echter, is het leveren van goederen naar een klant maar een deel van het gehele proces. Klanten verwachten door de ontwikkelingen en groei van eCommerce, ook nog een soepel en gestroomlijnd retourproces. Veel organisaties en bovengenoemde koeriersdiensten bieden deze retourservice aan, maar de bijbehorende retourinformatie om dit proces zo goed mogelijk in te richten, moet overal en altijd up to date zijn. Denk hierbij ook aan het magazijn; de magazijnmedewerkers moeten namelijk weten hoe ze hiermee om moeten gaan.

RPA; Robotic Process Automation

Door Robotic Process Automation (RPA) in te zetten worden bedrijfsprocessen die vaak saai, tijdrovend, foutgevoelig en terugkerend zijn, eenvoudig overgenomen door een softwarerobot. De robot zelf is niet zichtbaar, maar het effect van zijn werk wel. De robot werkt foutloos en 24/7 door. Door gebruik te maken van RPA bespaart een organisatie veel tijd en geld. Daarnaast verhoogt het de productiviteit van medewerkers omdat zij hun tijd niet meer hoeven te besteden aan saaie, terugkerende handelingen maar juist aan zaken die echt belangrijk zijn, zoals het maken van beslissingen op basis van de automatisch verzamelde data.

Optimaal gebruik maken van de juiste interne systeemdata

RPA Platform van Orbis is de oplossing voor het automatiseren van het fulfilment proces. Zo kan RPA Platform eenvoudig deze veelvoorkomende handmatige handelingen automatiseren:

  • Het automatisch doorsturen van je verzendopdrachten naar de gewenste koeriersdienst.
  • Het automatisch aanmaken en printen van verzendlabels met de ordergegevens uit gekoppelde systemen.
  • Het automatisch versturen van leveringsnotificaties met een track & trace nummer.
  • Het automatisch verwerken van de leveringsstatus in gekoppelde systemen.
  • Automatisch alle retourneringen en bijbehorende data ontvangen en automatisch doorzetten in jouw interne bedrijfssystemen. Denk hierbij aan je ERP, CRM, PIM, voorraadsystemen, webshops en zelfs data uit fysieke winkels.

RPA Platform kan een bulk aan informatie ontvangen, verzamelen en verwerken. Het handmatig beheren van deze data kost vaak veel tijd en administratiewerk voor een werknemer. Door deze processen te automatiseren wordt het mogelijk om dit soort handmatige taken te vervangen. Op deze manier zijn alle systemen real-time up to date. Dit doet RPA Platform volledig geautomatiseerd. Er kunnen nog vele uitbreidingen hierop gemaakt worden zoals bijvoorbeeld interne systeemdata (shipping trends, leveringsfouten en andere data) omzetten in visueel aantrekkelijke rapportages. Zowel de generatie van deze rapportages als het verspreiden van deze rapportages naar de betrokken personen of afdelingen doet RPA Platform volledig geautomatiseerd.

Klanten over RPA Platform

‘Voor ons is Orbis’ RPA Platform echt de nummer 1 voor Robotic Process Management, een MUST-HAVE voor elk bedrijf!’
Koos Mark – Van Duyvenvoorde flowers & plants

‘RPA Platform helpt ons ook om kosten te drukken. Wij hebben een taak die controleert of pakketpost ook briefpost kan worden en die de verzendwijze en de verzendkosten geheel automatisch aanpast’.
Hans Wilbrink – Mconomy BV

‘Maandelijks maken we meer dan 1.000 nieuwe relaties in Exact Globe aan. Deze hoeven we nu niet meer dubbel in het DHL pakket in te voeren’.
Maryam Bannouh – Minigrip Nederland

One tool, Countless Solutions

Orbis Software biedt met het innovatieve RPA Platform de oplossing voor al je vraagstukken omtrent integratie en procesautomatisering. Zonder maatwerk of codeerkennis integreer je vrijwel ieder gewenst systeem, softwarepakket of applicatie met elkaar middels drag’n’drop. Denk aan ERP-systemen, CRM-systemen, webshops, marketplaces, koeriersdiensten, marketingtools en nog veel meer. De standaard beschikbare Documenten- en Rapportagesoplossing is er voor je interne rapportages en met de Alerts & Notificaties functionaliteit zorg je ervoor dat je altijd, overal en real-time op de hoogte blijft van kritische bedrijfsprocessen. Met de web-based Workflows kun je al je bedrijfsprocessen, hoe complex ze ook zijn, volledig zelf inrichten, uitvoeren en beheren en de web-based Portalen zorgen voor een soepele uitwisseling van informatie zowel intern als extern. Ontdek hoe Orbis Software ook jouw organisatie kan helpen door prestaties te verbeteren, efficiëntie te verhogen en kosten te besparen.

Je hebt zojuist een artikel gelezen in de categorie Blogs | Integratie & Synchronisatie. Maandelijks publiceren we diverse blogs & ebooks. Wil je niets missen van alle nieuws dat we je willen vertellen? Volg ons dan op LinkedIn! Op onze website vindt je meer blogs & ebooks over Integratie & Synchronisatie, Documenten & Rapportages en Alerts & Notificaties.

Heb je een vraag?

Ons support- en salesteam staat voor je klaar.

Je interne systemen eenvoudig integreren met koeriersdiensten middels RPA 1