Symptomen
Bij dit specifieke probleem horen onderstaande symptomen:
- Er wordt gebruik gemaakt van een Office 365 mailbox in combinatie van OAuth2 authenticatie.
- Middels de knop “Authorise” succesvol de authorisatie voor de connectie uitgevoerd worden: Na deze actie geeft het instellingen scherm de status “Authenticated” weer:
Afbeelding 1: Een OAuth2 SMTP connectie waarbij de status van de connectie “Authenticated” is.
- Wanneer vervolgens de knop “Test Connection”gebruikt wordt, komt de onderstaande foutmelding naar voren:
Afbeelding 2: Foutmelding bij connectie test.
Oplossing
Om gebruik te kunnen maken van OAuth2 authenticatie, moet binnen Office 365 bij de mailbox in kwestie de optie “Authenticated SMTP” aangezet worden. Deze optie staat standaard uit bij Office 365 mailboxen.
De volgende stappen kunnen gebruikt worden om deze instelling aan te zetten:
- Log in binnen het Office 365 admin centre met een account met beheerrechten. (https://admin.microsoft.com/).
- Open de sectie “Users” -> “Active Users”, en klik op de gebruiker welke binnen BPA Platform ingesteld wordt om Office 365 te benaderen.
- Klik in het detailscherm op de tab “Mail”, en selecteer de optie “Manage email apps”.
Afbeelding 3: Email App instellingen binnen Office 365
- Zorg ervoor dat de optie “Authenticated SMTP” aangezet wordt, en sla deze wijzigingen op.
Afbeelding 4: De “Authenticated SMTP” instelling.