Orbis Knowledge Base

Send Email (SMTP) – Foutmelding “OAuth2 connection must be authorised to continue” bij gebruik van een Office365 mailbox met Oauth2 authenticatie.

Categorie: BPA Platform

Categorieën

Vragen?

Heb je een vraag voor onze supportafdeling? Ga dan naar onze portal en stel ze gerust!

Wanneer binnen de Send Email (SMTP) stap een connectie naar Office 365 ingesteld wordt welke gebruik maakt van OAuth2, kan bij het testen van de verbinding de foutmelding “SMTP Server connection test failed: Oauth2 connection must be authorised to continue” naar voren komen. Het effect hiervan is dat de SMTP Connectie niet binnen BPA Platform gebruikt kan worden voor het succesvol versturen van mails.

Symptomen

Bij dit specifieke probleem horen onderstaande symptomen:

  • Er wordt gebruik gemaakt van een Office 365 mailbox in combinatie van OAuth2 authenticatie.
  • Middels de knop “Authorise” succesvol de authorisatie voor de connectie uitgevoerd worden: Na deze actie geeft het instellingen scherm de status “Authenticated” weer:
Send Email (SMTP) – Foutmelding “OAuth2 connection must be authorised to continue” bij gebruik van een Office365 mailbox met Oauth2 authenticatie. 1

Afbeelding 1: Een OAuth2 SMTP connectie waarbij de status van de connectie “Authenticated” is.

  • Wanneer vervolgens de knop “Test Connection”gebruikt wordt, komt de onderstaande foutmelding naar voren:
Send Email (SMTP) – Foutmelding “OAuth2 connection must be authorised to continue” bij gebruik van een Office365 mailbox met Oauth2 authenticatie. 2

Afbeelding 2: Foutmelding bij connectie test.

Als deze symptomen van toepassing zijn is dit knowledgebase artikel en de onderstaande oplossing van toepassing op dit probleem.

Oplossing

Om gebruik te kunnen maken van OAuth2 authenticatie, moet binnen Office 365 bij de mailbox in kwestie de optie “Authenticated SMTP” aangezet worden. Deze optie staat standaard uit bij Office 365 mailboxen.

De volgende stappen kunnen gebruikt worden om deze instelling aan te zetten:

  1. Log in binnen het Office 365 admin centre met een account met beheerrechten. (https://admin.microsoft.com/).
  2. Open de sectie “Users” -> “Active Users”, en klik op de gebruiker welke binnen BPA Platform ingesteld wordt om Office 365 te benaderen.
  3. Klik in het detailscherm op de tab “Mail”, en selecteer de optie “Manage email apps”.
Send Email (SMTP) – Foutmelding “OAuth2 connection must be authorised to continue” bij gebruik van een Office365 mailbox met Oauth2 authenticatie. 3

Afbeelding 3: Email App instellingen binnen Office 365

  1. Zorg ervoor dat de optie “Authenticated SMTP” aangezet wordt, en sla deze wijzigingen op.
Send Email (SMTP) – Foutmelding “OAuth2 connection must be authorised to continue” bij gebruik van een Office365 mailbox met Oauth2 authenticatie. 4

Afbeelding 4: De “Authenticated SMTP” instelling.

Nadat deze wijziging opgeslagen is en door de Office 365 omgeving verwerkt is, zal de knop “Test Connection” binnen BPA Platform als resultaat geven dat succesvol verbinding gemaakt kan worden.
Orbis