Orbis blog
Je cashflow verbeteren door het automatiseren van kredietbeheer
Vaak gaat het om bedrijven die op papier een goede omzet hebben. Het gebeurt keer op keer: ofwel omdat ze simpelweg hun cashflow niet beheren, ofwel, soms buiten hun schuld, doordat een ander bedrijf niet betaalt of failliet gaat met schulden.
Als de uitgaande betalingen, zoals huur, lonen en productie, zwaarder wegen dan de inkomsten, dan zal er een probleem ontstaan met de cashflow. Het is simpele wiskunde. Het is daarom essentieel om de cashflow in de gaten te houden voordat het te laat is.
Kredietbeheer managen
Zodra een account is aangemaakt, moet je deze voortdurend bewaken en evalueren. Ondanks dat het verkoopteam denkt dat een klant belangrijk is vanwege de inkomsten, hoeft het niet echt een winstgevende account te zijn. Ironisch genoeg zul je merken dat enkele van je grotere accounts juist de hoofdpijn dossiers zijn. Heeft de klant een slechte betalingsgeschiedenis? Moet je constant achter de betalingen aan?
De sleutel tot een gezonde cashflow is het consequent handhaven van je kredietbeheer processen. Het opstarten van een kredietbeheersysteem hoeft niet moeilijk te zijn, maar het is van essentieel belang om een aantal procedures op te zetten. De basisprincipes zijn onder andere het instellen van duidelijke kredietlimieten en betalingstermijnen voor je klanten, het snel verzenden van facturen en het stelselmatig opvolgen van alle vervallen posten. Je moet continu op de hoogte zijn van klantbetalingen en snel stoppen met het bieden van krediet aan wanbetalers.
Processen voor kredietbeheer automatiseren
De automatisering van kredietbeheerprocessen kan een aanzienlijk voordeel bieden ten opzichte van handmatige handelingen. Het BPA-platform van Orbis Software zorgt niet alleen voor een nauwkeurig en tijdige opvolging van openstaande posten, het kan ook helpen bij het automatisch op de hoogte stellen van de juiste medewerkers van op handen zijnde gebeurtenissen en belangrijke datums.
Je moet van meet af aan weten of een klant kredietwaardig is. Je kunt je blootstelling aan dubieuze debiteuren verminderen door deze informatie te verzamelen bij kredietcheck bedrijven of andere waardevolle gegevensbronnen, zodat je beslissingen over kredietlimieten gebaseerd zijn op de allerlaatste beschikbare informatie over een bedrijf. Deze handmatige controles kosten tijd, zowel initieel als naarmate de relatie zich ontwikkelt.
Met het BPA-platform van Orbis Software is het echter mogelijk om je financiƫle software te integreren met online datadiensten.
De oplossing kan dagelijks een taak uitvoeren op zoek naar facturen die zijn verzonden, hoe oud ze zijn en de betalingsstatus. Afhankelijk van de relevante combinaties kunnen dan automatisch verschillende Crystal Reports- en Microsoft Word-documenten worden gegenereerd. Op het juiste moment kan er automatisch een email naar de klant worden gestuurd, waarin hij wordt geĆÆnformeerd dat de betaling op korte termijn moet plaatsvinden. Als de rekening niet wordt betaald, kan een reeks herinneringen worden verzonden om de betaling na te jagen. Op een bepaald moment, als de rekening nog steeds niet is vereffend, wordt er een e-mailwaarschuwing verzonden naar de afdeling oude schulden. Het incasso bureau kan ook worden gemaild, wat hen de kans geeft om mee te doen en zelfs het probleem op te lossen.
Het blokkeren van het account van een klant, strategisch of niet, is een belangrijke beslissing die moet worden genomen en het is onwaarschijnlijk dat dit uitsluitend door de kredietcontroller wordt beslist. Ook is het zo dat het monitoren welke klanten geblokkeerd moeten worden een flinke administratieve taak kan zijn.
Door gebruik te maken van automatisering, workflow en integratie kan een beslissing om een account te blokkeren automatisch naar andere beslissers worden gestuurd voor autorisatie, afwijzing of aanvullingen. Bovendien kan de genomen beslissing worden toegepast op je financiƫle, ERP- of CRM-software of worden gemaild naar andere medewerkers.
Is automatisering van kredietbeheer geschikt voor jouw bedrijf?
One tool, Countless Solutions
Orbis Software biedt met het innovatieve RPA Platform de oplossing voor al je vraagstukken omtrent integratie en procesautomatisering. Zonder maatwerk of codeerkennis integreer je vrijwel ieder gewenst systeem, softwarepakket of applicatie met elkaar middels dragānādrop. Denk aan ERP-systemen, CRM-systemen, webshops, marketplaces, koeriersdiensten, marketingtools en nog veel meer. De standaard beschikbare Documenten- en Rapportagesoplossing is er voor je interne rapportages en met de Alerts & Notificaties functionaliteit zorg je ervoor dat je altijd, overal en real-time op de hoogte blijft van kritische bedrijfsprocessen. Met de web-based Workflows kun je al je bedrijfsprocessen, hoe complex ze ook zijn, volledig zelf inrichten, uitvoeren en beheren en de web-based Portalen zorgen voor een soepele uitwisseling van informatie zowel intern als extern. Ontdek hoe Orbis Software ook jouw organisatie kan helpen door prestaties te verbeteren, efficiĆ«ntie te verhogen en kosten te besparen.
Heb je een vraag?
Ons support- en salesteam staat voor je klaar.