Een ogenblik geduld aub...
De website wordt geladen...
Twitter LinkedIn Vimeo YouTube Facebook
Formulier wordt verzonden...
Demo Portal4U
Zelf ontdekken wat Portal4U aan mogelijkheden
biedt? Vul dan onderstaande formulier in om
toegang te krijgen tot de Portal4U demo.
Reeds aangemeld?
Portal4U
Maak eenvoudig uw eigen portals
Met Portal4U kunt u snel, eenvoudig, flexibel én veilig uw web-based portals inrichten.
Via overzichten, formulieren en rapporten bepaalt u zelf in een paar stappen welke inhoud u wilt laten zien. Door gebruik te maken van de geavanceerde technologie van TaskCentre® is integratie met uw databasesysteem zeer eenvoudig.

Ontdek nu ook zelf de mogelijkheden die Portal4U biedt middels onze online demo portal. Klik hier om uzelf aan te melden en toegang te krijgen tot deze demo.
De oplossing: Portal4U
Maak eenvoudig uw eigen portals
Met de komst van het internet zijn we in staat om op een snelle en eenvoudige manier informatie met elkaar te delen. Vaak gebeurt dit via een e-mail bericht of door het bezoeken van een specifieke website. Maar hoe kunnen we op een eenvoudige én veilige manier informatie uit onze verschillende systemen delen met onze relaties of medewerkers? Deze informatie is niet alleen vertrouwelijk maar zit vaak ook opgesloten in verschillende databases. Zo willen uw klanten bijvoorbeeld graag geïnformeerd blijven over hun lopende orders, hun openstaande posten of de voortgang van hun storingsmeldingen, overal en op ieder gewenst moment.

Met Portal4U beschikt u over een modern en veilig systeem om informatie op een eenvoudige wijze te delen met al uw relaties of uw medewerkers. Door gebruik te maken van de geavanceerde technologie van Orbis TaskCentre® is synchronisatie én integratie met uw systemen eenvoudig op te zetten en te beheren. U bepaalt zelf welke informatie u beschikbaar wilt stellen en hoe u deze informatie wenst te presenteren. Tevens kunt u in Portal4U eigen webformulieren definiëren zodat u op een eenvoudige manier met uw relaties of medewerkers kunt communiceren.
Meer info?
  • Definiëren overzichten en formulieren
  • Synchronisatietaken definiëren met uw databasesystemen
  • Gebruikers en gebruikersgroepen definiëren
  • Starten!
Meer info?
Stap 1
Definiëren overzichten en formulieren
Binnen Portal4U kunt u uw eigen menustructuur, overzichten en webformulieren definiëren. Zo kunt u alle informatie overzichtelijk aanbieden. U bepaalt zelf welke informatie u beschikbaar stelt en hoe deze informatie gepresenteerd dient te worden. U kunt voor elk overzicht aangeven welke sortering en filters u wilt toestaan. Ook is het mogelijk om door te zoomen naar andere overzichten via hyperlink velden. Ook webformulieren zijn eenvoudig te definiëren en overal toe te passen. Portal4U is zo opgezet dat het met een kleine aanpassing voorzien kan worden van uw eigen logo en kleuren.
Stap 2
Synchronisatietaken definiëren met uw databasesystemen
Portal4U maakt gebruik van Orbis TaskCentre®. Met behulp van Orbis taken kunt u een automatische synchronisatie opzetten met uw verschillende (ERP, HRM, CRM...) databasesystemen. Zo worden deze niet rechtstreeks ontsloten via het internet. Deze synchronisatietaken verzamelen en ordenen alle informatie die u via Portal4U beschikbaar wilt stellen ... volledig automatisch! Orbis TaskCentre® kan aan vrijwel ieder databasesysteem gekoppeld worden. Voorwaarde is dat uw databasesysteem via een 32 bits ODBC koppeling toegankelijk is. Dit geldt voor 99% van alle databases.
Stap 3
Gebruikers en gebruikersgroepen definiëren
Heeft u alle overzichten en formulieren binnen Portal4U gedefinieerd? Dan is het nu tijd om de gebruikers toegang te geven tot deze informatie. Gebruikersgroepen bepalen welke informatie binnen uw Portal beschikbaar is voor deze groep. Met behulp van een Orbis taak kunt u automatisch wachtwoorden laten genereren en de gebruikers toegang geven tot uw Portal.
Stap 4
Starten!
Nadat u de inrichting heeft voltooid, wordt de synchronisatie met uw databasesysteem gestart. Op dat moment wordt de database van Portal4U gevuld met de actuele situatie uit uw databasesysteem. U kunt vervolgens aan de slag met Portal4U!
  • Portal4U Video
  • Veilig inloggen
  • Eigen menustructuur
  • Eigen informatie
  • Informatie zoals u dat wenst
  • Webformulieren
  • Taskcentre
  • Eigen Look and Feel
  • Gemakkelijk te beheren
Meer info?
Portal4U Video
Onderstaande video laat u alle functionaliteiten binnen Portal4U zien.
Veilig Inloggen
Beheer gebruikers binnen uw eigen databasesysteem
U beheert de inlog- en wachtwoordgegevens binnen uw eigen ERP of CRM databasesysteem. In dit systeem geeft u aan welke klanten, contactpersonen of medewerkers toegang hebben tot de portal.
Eigen menustructuur
Creëer pagina's, groepen en subgroepen binnen uw Portal
Binnen Portal4U kunt u uw eigen menustructuur definiëren. Zo kunt u alle beschikbare informatie overzichtelijk aanbieden. De verschillende keuzes worden zowel in een drop down- als in een traditioneel keuzemenu getoond.
Eigen informatie
Informatie filteren op basis van de gebruiker
Omdat Portal4U gebruik maakt van een automatische synchronisatie met uw databases worden de databases zélf niet ontsloten via het internet. Dit is niet alleen veilig maar stelt u tevens in staat om per relatie of medewerker de informatie te filteren of juist te verzamelen. Zo kunnen bijvoorbeeld uw klanten uitsluitend hun eigen orders en facturen opvragen. Werkt u via een dealerkanaal dan kan elke dealer de orders van al zijn klanten bekijken. Dit is dus een ander c.q. extra niveau binnen uw Portal.
Informatie zoals u dat wilt
Zelf bepalen welke informatie beschikbaar is voor de gebruiker
U bepaalt zelf welke informatie u beschikbaar stelt en hoe deze informatie gepresenteerd dient te worden. U kunt voor elk overzicht aangeven welke sorteringen en filters u wilt toestaan. Ook is het mogelijk om door te zoomen naar andere overzichten via hyperlink velden. Wanneer een overzicht op het scherm getoond wordt dan wordt het bijbehorende menu aan de linkerzijde getoond. Zo stelt u de gebruiker in staat om snel naar een ander overzicht te gaan (bijvoorbeeld van "Lopende orders" naar "Historische orders").
Webformulieren
voor communicaties
Binnen Portal4U kunt u web formulieren definiëren die u overal kunt toepassen. Wilt u uw klanten in staat stellen om hun eigen bedrijfsgegevens te onderhouden of een storing te melden? Dat kan via de webformulieren!
Orbis Taskcentre
Orbis Taskcentre doet de rest
Wat moet er gebeuren binnen uw ERP systeem wanneer een klant zijn bedrijfsgegevens wijzigt? Moet de storingsmelding automatisch aangemaakt worden binnen uw service applicatie? Deze functionaliteiten biedt Orbis TaskCentre. Zo bent u in staat om uw Portal naadloos te integreren met uw eigen systemen of de systemen van uw klant.
Eigen Look and Feel
Portal4U aanpassen aan uw eigen huisstijl
Portal4U is zo opgezet dat het met een kleine aanpassing voorzien kan worden van uw eigen logo en uw eigen kleuren. Hierdoor sluit de Portal aan op uw eigen huisstijl.
Gemakkelijk te beheren
D.m.v. meegeleverde Portal4U Management Tool
Bij Portal4U wordt standaard een "Portal Management Tool" meegeleverd. Met deze Tool bent u als Administrator in staat om de menustructuur, de inhoud en de synchronisatie van uw Portal tot op veldniveau te definiëren en te onderhouden.
De klant aan het woord
Al vele klanten maken gebruik van Portal4U. Weten waarom en wat Portal4U voor u kan betekenen?
Klik dan op een van onderstaande Case Studies voor hun succesverhaal met Orbis TaskCentre en Portal4U.

Download Case Study
Mconomy
"Mconomy gebruikt Orbis Taskcentre om te zorgen voor de communicatie tussen het ERP-systeem SAP Business One en de medewerkers in het magazijn. De magazijnmedewerkers voeren heel veel handelingen uit. Veel van deze handelingen zijn inmiddels geautomatiseerd met behulp van Orbis TaskCentre. Ook bij de goederenontvangst en retourenverwerking in het magazijn zijn veel handelingen geautomatiseerd. Orbis TaskCentre helpt hun om kosten te drukken."
Gebruikte software: Orbis TaskCentre - Portal4U | Branche: Groothandel

Download Case Study
Zevenboom
"Zevenboom is de oplossingen van Orbis Software jaren geleden gaan inzetten. Wat begon met een paar simpele taken met Orbis TaskCentre, is nu enorm uitgebreid. Automatisch debiteurenbeheer met Debman4U werd al snel onderdeel van Zevenboom en later bouwde ze hun professionele webshop met Store4U van Orbis Software. Sinds kort is ook Workflow4U onderdeel van Zevenboom."
Gebruikte software: Orbis TaskCentre - Debman4U - Portal4U - Store4U - Workflow4U | Branche: Groothandel

Download Case Study
Watercompany BV
"Watercompany BV is een serviceorganisatie waarbij de klant centraal staat. Kernwoorden als kwaliteit, service en mvo krijgen echt inhoud door het productaanbod én het hoge serviceniveau en daarbij gaat Watercompany graag een stap verder. Om dit alles te kunnen realiseren maakt Watercompany onder andere gebruik van de software van Orbis Software Benelux BV."
Gebruikte software: Orbis TaskCentre - Portal4U | Branche: Groothandel

Download Case Study
Hype automatiseringen & Cloudet
"Hype richtte onlangs het label 'Cloudet' op, een nieuw platform waarbinnen tal van verschillende clouddiensten zijn ondergebracht. Met Cloudet exploiteren zij eigen en veilige virtuele datacenters in Nederland. Hype Automatisering & Cloudet maakt al vanaf 2009 gebruik van de software van Orbis Software. In 2011 werd ervoor gekozen om voor een grote klant één van de standaardproducten van Orbis, Portal4U, te integreren."
Gebruikte software: Orbis TaskCentre - Portal4U | Branche: Automatisering

Download Case Study
TANS (OEM-Partner)
"TANS is als een van de weinige automatiseringsorganisaties volledig gespecialiseerd in de logistieke sector. TANS vervaardigt uitsluitend software voor transportondernemingen in diverse deelsegmenten van het wegvervoer. TANS is OEM-partner van Orbis Software en dat is een bewuste keuze. Zij hebben samen met Orbis Software het product TALIX Taskmanager en Portal ontwikkeld door de oplossingen van Orbis Software te integreren binnen hun eigen software."
Gebruikte software: Orbis TaskCentre - Portal4U | Branche: Transport & Logistiek

Download Case Study
Dantuma
"Dantuma is leverancier van medische hulpmiddelen. Zij leveren met name lichaamsgebonden hulpmiddelen aan, zoals orthopedische hulpmiddelen, therapeutisch elastische kousen, diabetes-, wond-, incontinentie- en stomamateriaal. Dantuma zet Orbis Software in voor zowel klantbehoeften als interne behoeften en automatiseert hiermee werkprocessen die voorheen handmatig gedaan werden."
Gebruikte software: Orbis TaskCentre - Crystal Reports | Branche: Groothandel

Download Case Study
Technetix
"Technetix is marktleider op het gebied van breedband kabeltelevisie componenten en is leverancier van 1800 klanten in 67 landen. Met de honderd taken van Orbis Software die Technetix nu in gebruik heeft, kunnen veel werkprocessen geautomatiseerd worden. Met veel van deze taken, die door de Technetix groep wereldwijd worden gebruikt, worden groep gestructureerde processen gerealiseerd en geïntegreerd met 7 Exact databases."
Gebruikte software: Orbis TaskCentre - Debman4U - Portal4U | Branche: Groothandel

Download Case Study
Espeq
"De grootste uitdaging voor Espeq was het met Orbis TaskCentre volledig automatiseren van de afhandeling van de urenregistratie. De scholieren registreren zelf hun gewerkte uren in de PSA module van Exact. Door het ontbreken van de diverse controles diende voorheen ruim 10% van de gefactureerde uren te worden gecrediteerd. Dankzij de inzet van Orbis TaskCentre is dit nu nihil. Dagelijks worden de geboekte uren door Orbis TaskCentre verzameld en gesorteerd."
Gebruikte software: Orbis TaskCentre - Portal4U | Branche: Opleidingen
Al vele klanten maken gebruik van de kracht en mogelijkheden van onze produceten
What's new?!
V1.5.3.1
10/01/2017
Portal4U release versie 1.5.3.1
Portal4U client
Detailformulier: koptekst en voettekst andere uitlijning dan velden zelf
In detailformulieren kon het voor komen dat kop- en voetteksten andere uitlijningen hanteerde dan dat de betreffende velden eronder mee kregen. Dit is nu verholpen. Wanneer een veld bijvoorbeeld rechts-uitgelijnd wordt, zullen ook de kop- en voetteksten deze uitlijning volgen.
Tekst die getoond wordt bij indienen formulier was niet afhankelijk van taal van ingelogde gebruiker
De tekst die de gebruiker te zien kreeg na het indienen van het formulier, werd niet in de taal van de ingelogde gebruiker getoond. Dit is aangepast zodat de ingestelde tekst voor de huidige taal getoond wordt.
Gebruikers konden in sommige gevallen niet meer inloggen na wijzigen van wachtwoord versleuteling
In sommige gevallen konden gebruikers na het aanvinken van de optie "Wachtwoorden versleuteld opslaan in de database" met "Wachtwoord versleuteling" ingesteld op waarde "DatabaseSHA1" (salted hash gegenereerd in de database) niet meer inloggen. Dit probleem trad op indien bij de gebruikers nog geen salt opgeslagen was. Dit probleem is opgelost door bij het versleutelen van de wachtwoorden met deze methode altijd een nieuwe salt te genereren voordat het wachtwoord versleuteld wordt.
Links opgeslagen in HyperlinkFields in (detail)overzichten werkten in sommige gevallen niet meer
Als in een (detail)overzicht een veld gekoppeld werd aan een "HyperlinkField" en de waarde van deze hyperlink bevatte het "&"-teken (zoals bij querystring parameters), dan kon deze link niet meer geopend worden. Dit werd veroorzaakt doordat deze velden bij het ophalen uit de database gecontroleerd en opgeschoond werden, waarbij speciale tekens gecodeerd werden. De "HyperlinkFields" zijn nu uitgesloten van deze controle.
Snelheid bij het tonen van een overzicht met veel data verbeterd
In veel gevallen is de snelheid bij het tonen van een overzicht met veel data verbeterd. Door bij gepagineerde overzichten enkel de data van de te tonen pagina op te halen, wordt er over het algemeen minder data uit de database opgevraagd waardoor deze overzichten sneller geladen worden.

Let op: indien een overzicht een groot aantal kolommen en regels bevat, kan het tonen van dit overzicht aan de gebruiker nog steeds langer duren ten opzichte van versie 1.5.2 en eerder. Dit heeft te maken met het feit dat de opgehaalde gegevens nu eerst gecontroleerd worden voordat deze aan de gebruiker getoond worden.
Probleem met de synchronisatie van gebruikers opgelost
In sommige gevallen kon na het updaten van Portal4U naar versie 1.5.3 een probleem optreden bij de synchronisatie van gebruikers. Dit kwam voor als er een nieuwe gebruiker aangemaakt werd en de wachtwoord versleuteling op "DatabaseSHA1" stond maar het veld "PasswordSalt" nog niet gevuld was. Na het uitvoeren van de synchronisatie procedure waren de kolommen "PasswordSalt" en "PasswordHash" leeg en kon de gebruiker niet inloggen. Dit probleem is opgelost door bij de synchronisatie het veld "PasswordSalt" te controleren en dit te vullen met een nieuwe waarde als het leeg was.
Foutmelding opgelost bij openen (detail)overzicht indien een hyperlinkveld aan meer dan een veld gekoppeld is
Als een hyperlink veld aan meer dan een veld in een (detail)overzicht gekoppeld was, dan gaf het openen van dit (detail)overzicht een foutmelding (The column 'Hyperlinkfield...' was specified multiple times for 'T'). Dit probleem is opgelost.
Tabvolgorde entiteit velden in detailformulieren was niet juist
Als in een detailformulier een veld staat wat aan een zoekentiteit gekoppeld is, dan viel dit veld buiten de standaard tabvolgorde van de regel. Dit is aangepast.
Portal4U 1.5.3.1 direct installeren?
V1.5.3
28/11/2016
Portal4U release versie 1.5.3
Algemeen
Extra mogelijkheid "Wachtwoord vergeten" functionaliteit
Er is extra functionaliteit rondom "Wachtwoord vergeten" toegevoegd in Portal4U. Naast de bestaande functionaliteit waarbij met een Orbis taak een nieuw wachtwoord gegenereerd en verstuurd wordt naar de gebruiker, is het nu ook mogelijk om de gebruiker op een wachtwoord reset pagina zijn wachtwoord opnieuw in te laten stellen. Wanneer een gebruiker aangeeft zijn wachtwoord vergeten te zijn, wordt op dat moment een wachtwoord herstellen link aangemaakt voor de gebruiker. Deze link is slechts een beperkte tijd (standaard 1 uur) geldig en kan naar de gebruiker gemaild worden. Zolang deze link geldig is, kan de gebruiker op deze pagina zijn wachtwoord opnieuw instellen door zijn gebruikersnaam en nieuwe wachtwoord in geven. De voordelen van deze methode zijn onder andere dat de gebruiker zijn eigen wachtwoord kan kiezen en dat er geen e-mail met een wachtwoord, maar een e-mail met een link verstuurd wordt.
"Wachtwoord wijzigen" functionaliteit
Er is functionaliteit toegevoegd waarmee een gebruiker zijn eigen wachtwoord kan wijzigen in Portal4U. Bij de algemene instellingen van Portal4U kan nu aangegeven worden of gebruikers hun wachtwoord mogen wijzigen. Tevens kan hier ingesteld worden waar het wachtwoord aan moet voldoen. Als deze instelling aangevinkt is, kunnen gebruikers in het menu "Dashboard" de optie "Wachtwoord wijzigen" kiezen. De voordelen van deze methode zijn onder andere dat de gebruiker zijn eigen wachtwoord kan kiezen, dat er minimale eisen aan het wachtwoord gesteld kunnen worden en dat het wachtwoord direct gewijzigd wordt, zonder tussenkomst van een Orbis taak.
Keuze voor manier van versleuteling bij het opslaan van wachtwoorden toegevoegd
Er is naast de bestaande methode voor het opslaan van de wachtwoorden in Portal4U (een salted hash op basis van SHA1) een extra methode (PBKDF2) toegevoegd voor het versleuteld opslaan van de wachtwoorden van gebruikers. Er kan bij de algemene instellingen in Portal4U Management nu gekozen worden welke methode gebruikt moet worden en wanneer een gebruiker voor de eerste keer na het wijzigen van deze instelling inlogt, wordt zijn wachtwoord met deze gewijzigde methode opnieuw versleuteld en opgeslagen.
Scheiden van sessies voor Portal4U Client en Portal4U Management
Wanneer een gebruiker de Portal4U Client opende en hierop inlogde terwijl hij reeds ingelogd was in Portal4U Management, dan werd de gebruiker uitgelogd in Portal4U Management en vice versa. De sessies voor de Client en het Management gedeelte zijn nu gescheiden waardoor een gebruiker tegelijkertijd in zowel de Client als het Management ingelogd kan zijn.
Bij het inloggen in Portal4U wordt automatisch een nieuwe sessie aangemaakt voor de gebruiker
Ten behoeve van de veiligheid wordt de sessie van een gebruiker automatisch ververst na het inloggen in Portal4U.
Standaard uitschakelen van caching van Portal4U Client en Portal4U Management
Standaard wordt caching door de browser nu uitgeschakeld in Portal4U Client en Management. Hierdoor kun je na het uitloggen niet meer met de terug knop (of de historie) van de browser terug naar de vorige pagina om de gegevens in te zien. Caching kan met een instelling in de applicatie instellingen in IIS alsnog aangezet worden om het oude gedrag te herstellen.
Installatie van Portal4U op IIS versie 10
Portal4U kon niet geïnstalleerd worden op een computer waar IIS versie 10 geïnstalleerd was. Dat is in de nieuwe versie opgelost.
Verduidelijking van verschillende onderwerpen in help teksten
Bij de help tekst over de taal instellingen wordt duidelijker gemaakt dat een Portal4U+ licentie nodig is om Portal4U in meerdere talen aan te kunnen bieden.
Database
Snelheid van de synchronisatie van subgroepen
Het (gedeeltelijk) synchroniseren van de subgroepen van Portal4U is in bepaalde scenario's significant sneller gemaakt. Met name wanneer het verschil tussen de synchronisatie van een subgroep zonder een unieke sleutel (IDKey) en met een unieke sleutel te koppelen groot was, is de nieuwe methode van synchroniseren een stuk sneller. Deze snelheidswinst wordt gerealiseerd door eerst alle te synchroniseren gegevens voor de subgroep in een aparte import tabel te plaatsen en vervolgens de rest van de synchronisatie op basis van deze import tabel uit te voeren.
Foutmelding bij veelvuldige synchronisatie van zoekentiteiten en referentiegroepen opgelost
Wanneer de zoekentiteiten/referentiegroepen vaak gesynchroniseerd worden en bij iedere synchronisatie de gegevens van de zoekentiteiten/referentiegroepen eerst verwijderd en vervolgens opnieuw toegevoegd worden, kan de automatisch ophogende ID van de tabel de maximaal toegestane waarde voor dit veld overschrijden, er kunnen dan geen nieuwe gegevens in deze tabel opgeslagen worden. Het type van dit veld is van een integer naar een long omgezet waardoor deze limiet in de praktijk niet meer bereikt wordt.
Portal4U Client
Controleren van ingevoerde gegevens in Portal4U
De data die door de gebruikers van Portal4U ingevoerd wordt, bijvoorbeeld in formulieren, wordt nog strenger gecontroleerd op mogelijk gevaarlijke invoer. Mogelijk gevaarlijke invoer wordt opgeschoond voordat deze verder verwerkt wordt door de applicatie.
Doorsturen van de gebruiker na het inloggen in Portal4U
Er wordt nu controle uitgevoerd waar de gebruiker naar doorverwezen wordt na het inloggen in Portal4U; de gebruiker wordt alleen automatisch doorverwezen naar een pagina van Portal4U zelf. Indien de gebruiker doorverwezen zou worden naar een externe pagina (op een ander domein), wordt de gebruiker in plaats daarvan naar de hoofdpagina van Portal4U doorverwezen.
Bij het opslaan van een formulier werd niet gecontroleerd op verplichte document velden
Bij opslaan van (detail)formulier werd niet juist gecontroleerd of document velden die verplicht zijn ook daadwerkelijk een document bevatten. Hierdoor kon een (detail)formulier met een verplicht document veld toch ingediend worden zonder een document te kiezen. Dit is aangepast, er wordt nu bij zowel formulieren als detailformulieren gecontroleerd of het document gekoppeld is.
Bewerkbaar document veld in een formulier kan standaard waarde meekrijgen
Het is vanaf nu mogelijk om een bewerkbaar document veld in een formulier vooraf te vullen met een reeds bestaand document. Dit kon voorheen alleen indien het document veld niet bewerkbaar was in het formulier.
Lay-out van Portal4U Client kan per gebruikersgroep aangepast worden
Het is vanaf nu mogelijk om de lay-out van Portal4U aan te passen op basis van de ingelogde gebruiker. Per gebruikersgroep in Portal4U kan nu een extra stylesheet ingesteld of mee gesynchroniseerd worden. Wanneer een gebruiker inlogt, wordt deze (optionele) extra stylesheet geladen waardoor van de standaard opmaak afgeweken kan worden. Hiermee is het bijvoorbeeld mogelijk om het kleurgebruik of de logo's aan te passen.
Foutmelding pagina aangepast
Er is een aparte pagina in dezelfde stijl als de overige Portal4U pagina's toegevoegd die getoond wordt indien er een fout in Portal4U Client optreedt.
Snel wisselen van het jaar of de maand in de kalender van datum velden
In de kalender die getoond wordt bij datum velden in formulieren, is de mogelijkheid toegevoegd om de maand en het jaar te selecteren uit een lijstje. Hierdoor hoeft de gebruiker niet meer met de "volgende" of "vorige" knoppen te navigeren, maar kan meteen naar het juiste jaar of de juiste maand gesprongen worden.
Extra omschrijving tonen in het zoekscherm van een zoekentiteit
Wanneer een veld aan een zoekentiteit gekoppeld wordt, is het mogelijk om met de instelling "Extra tekst zoekscherm" informatie toe te voegen die in het zoekscherm getoond wordt. In het zoekscherm wordt deze tekst vervolgens vlak boven de filters van dit zoekscherm getoond.
Tab-volgorde in een formulier onthouden
Na het kiezen van een zoekentiteit in het zoekscherm ging de tab-volgorde verloren. Als je met de tab-toets naar het volgende veld wilde gaan, begon je weer bovenaan het formulier. Dit is aangepast zodat na het sluiten van het zoekscherm het huidige veld weer focus krijgt en je verder kan gaan waar je gebleven was in het formulier.

Na het selecteren van een datum uit de kalender of het kiezen van een waarde uit een dropdown ging de tab-volgorde verloren. Als je met de tab-toets naar het volgende veld wilde gaan, begon je weer bovenaan het formulier. Dit is aangepast zodat na het sluiten van de kalender of het selecteren van een waarde uit de lijst het huidige veld weer focus krijgt en je verder kan gaan waar je gebleven was in het formulier.
Referentiegroep voor datums
Het was al mogelijk om een referentiegroep aan een tekstveld te koppelen, zodat in een formulier keuzelijsten gemaakt kunnen worden. We hebben dit uitgebreid zodat er ook een referentiegroep aan een datumveld gekoppeld kan worden. In het formulier in Portal4U kan vervolgens voor dit veld enkel een toegestane datum ingevuld of geselecteerd worden uit de kalender.
Positie van het zoekscherm van een zoekentiteit is aangepast
Het kon voorkomen dat het zoekscherm van een zoekentiteit (gedeeltelijk) buiten het scherm geopend werd bij het openen. De positie van het zoekscherm wordt nu bij het openen altijd ten opzicht van de huidige positie binnen de pagina bepaald.
Positie van verwijder knop bij document veld aangepast
Wanneer een document gekozen werd in Portal4U Client, werd het prullenbakje om het document te verwijderen (soms) onder de link van het document getoond. Dit is aangepast zodat het prullenbakje er nu naast staat.
Formulier met gekoppeld detailformulier
Een regelmatig voorkomend probleem voor de gebruikers van Portal4U met formulieren waar een detailformulier aan gekoppeld is, was dat het formulier opgeslagen kon worden terwijl een regel nog niet opgeslagen is. De regel (het detailformulier) werd op dat moment niet opgeslagen waardoor de gebruiker dacht alle informatie ingevuld te hebben terwijl dat in werkelijkheid niet zo was. Dit probleem hebben we opgelost door de "Bewaren" knop onderaan het formulier uit te schakelen als er niet opgeslagen wijzigingen in de regel zijn. Op deze manier kan de gebruiker het formulier niet meer opslaan zonder eerst de regel op te slaan of te annuleren.
Iconen bij detailformulieren zijn vervangen door knoppen
De iconen bij detailformulieren voor het opslaan of annuleren, verwijderen of wijzigen van de regel zijn vervangen door tekst-knoppen.
Foutmelding in Portal4U Client opgelost
ls zowel op zoekentiteitniveau als op formulierniveau een referentiegroep gekoppeld wordt, en vervolgens op formulierniveau een "Gekoppeld zoekentiteitveld" aangemaakt wordt veroorzaakte het selecteren van een waarde een foutmelding. Deze foutmelding is opgelost.
Foutmelding opgelost wanneer er HTML-opmaak in filter staat
Wanneer je in Portal4U Client bij een overzicht een filter toepast waar HTML-opmaak in staat, kreeg je een foutmelding. Deze foutmelding kon ook voorkomen als een te filteren veld aan een referentiegroep gekoppeld is waar html-opmaak in staat. Deze foutmelding is opgelost.
Foutmelding bij het uploaden van een te grote bijlage is opgelost
Wanneer een gebruiker in Portal4U een bijlage selecteert die te groot is, krijgt hij op dat moment de melding te zien dat het geselecteerde bestand te groot is. Voorheen zorgde dit voor een fout in de applicatie.
Foutmelding bij openen van Portal4U Client na nieuwe installatie opgelost
Als je Portal4U Client installeert en je paste niet zelf de instellingen van de applicatie in IIS aan, dan kreeg je bij het openen van Portal4U de foutmelding "HTTP Error 403.14 - Forbidden, The Web server is configured to not list the contents of this directory.". De hoofd-pagina van Portal4U is nu ingesteld als de standaard pagina van de applicatie waardoor je bij het openen van de applicatie op de juiste pagina terecht komt.
Controleren van gegevens uit de database in Portal4U
De data die vanuit de database opgehaald wordt en aan de gebruikers van Portal4U getoond wordt, bijvoorbeeld in overzichten, wordt nog strenger gecontroleerd op mogelijk gevaarlijke waarden. Mogelijk gevaarlijke waarden wordt opgeschoond voordat deze verder door de applicatie verwerkt worden.
Portal4U Management
Controleren van ingevoerde gegevens bij "Nieuws beheren"
De gegevens die door de administrators van Portal4U ingevoerd worden bij de pagina "Nieuws beheren" wordt nog strenger gecontroleerd op mogelijk gevaarlijke invoer. Mogelijk gevaarlijke invoer wordt opgeschoond voordat deze verder verwerkt wordt door de applicatie.
Aanpassen van de standaard omschrijving na het wisselen van de standaard taal
Als in Portal4U Management de standaard taal gewijzigd wordt, wordt er nu gevraagd of de omschrijvingen voor deze taal naar de standaard omschrijvingen gekopieerd moeten worden. Hiermee worden de standaard omschrijvingen van bijvoorbeeld subgroepen, velden en referentiegroepen automatisch aangepast naar de nieuwe taal.
Opmaak instelling bij (detail)formulier velden verwijderd
Bij het beheren van de definities van formulieren en detailformulieren werd de instelling opmaak voor datum- en nummervelden getoond. Het aanpassen van deze instelling had echter (bewust) geen effect, dus is deze instelling voor formulieren en detailformulieren verwijderd.
Filter op bestandstype bij het importeren van een definitie
Bij het importeren van een definitie in Portal4U Management, wordt bij het bladeren nu standaard bestandstype XML meegegeven.
Direct navigeren van "Definities beheren" naar bijbehorende "Synchronisatie beheren" en vice versa
Als je bij de definitie van een subgroep (zoals een overzicht, detailoverzicht of rapport) bent, kun je nu onderaan de pagina direct met de knop "Synchronisatie beheren" naar de synchronisatie instellingen voor deze subgroep springen. Bij de synchronisatie instellingen staat vervolgens onder het kopje "Subgroep beheren" een knop om vanuit de synchronisatie instellingen direct naar de bijbehorende definitie te springen. Op deze manier kun je bijvoorbeeld makkelijker een veld toevoegen aan een overzicht en naar de synchronisatie instellingen gaan om dit veld te koppelen.
Instellingen bij formulier waar de gebruiker naartoe gestuurd wordt na het invullen van het formulier
Bij de instellingen voor een formulier zijn een aantal velden toegevoegd waarmee bepaald wordt wat er moet gebeuren na het invullen van een formulier. Met de instelling "Na indienen formulier" kan aangegeven worden of de gebruiker naar de vorige pagina, naar de hoofdpagina, naar een specifieke subgroep (bijvoorbeeld hetzelfde formulier of een ander overzicht) of naar een specifieke URL doorgestuurd wordt. De instellingen "Subgroep na indienen formulier" en "URL na indienen van formulier" bepalen in de laatste twee gevallen waar de gebruiker specifiek naar doorgestuurd wordt.
Paginatitels in Portal4U Management aangepast
Voor de pagina's in het Management gedeelte van Portal4U onder "Instellingen" was de titel van de pagina "Algemene instellingen" (bijvoorbeeld in het tabblad van de browser). De pagina titels zijn aangepast zodat deze overeenkomen met de titel die in het scherm getoond wordt.
Verplaatsen of kopiëren van groepen
Bij het verplaatsen of kopiëren van groepen, worden in het lijstje "Verplaats naar (pagina)" / "Kopieer naar (pagina)" nu ook de pagina's getoond waar het maximum aantal groepen voor de pagina reeds bereikt is. Deze tonen echter de melding "Max. aantal groepen bereikt" en kunnen niet geselecteerd worden.
Help knop op de pagina "Synchronisatie beheren" van referentiegroepen
De help knop bij het beheren van de synchronisatie instellingen voor referentiegroepen ging niet naar het juiste hoofdstuk in de help tekst. Dit is aangepast.
Aanpassen nieuws in Portal4U Management onthoudt soms oude waarden
Het kon voorkomen dat bij het wijzigen van een nieuwsbericht in Portal4U Management de gewijzigde tekst bij "Samenvatting" of "Artikel" niet opgeslagen werd. Dit probleem is opgelost.
Foutmelding in Portal4U Management bij het verwijderen van een veld opgelost
Als in Portal4U Management een veld verwijderd werd wat aan een ander veld gekoppeld was, dan kon dit een foutmelding geven. Deze foutmelding is opgelost.
Foutmelding opgelost wanneer een zoekentiteit geen "Identiteit" veld heeft
Als je een zoekentiteit aanmaakte zonder een kolom als identiteit gemarkeerd te hebben, dan kreeg je een melding bij het opvragen van het menu. Deze foutmelding is opgelost. Bovendien wordt in Portal4U Management bij beheren van een zoekentiteit nu automatisch een veld voor weergave / identiteit aangevinkt als er nog geen veld voor weergave / identiteit is.
Foutmelding in Portal4U Management bij definities beheren opgelost
In sommige gevallen kon op de pagina "Definities beheren" een foutmelding optreden bij het wijzigen van de instellingen van een veld. Deze foutmelding (De conversie van type DBNull naar type String is ongeldig) is opgelost.
Foutmelding bij opslaan van referentiegroep bij lege waarde "Standaard geselecteerd" opgelost
Als je een bestaande referentiegroep wijzigt en de waarde bij "Standaard geselecteerd" leeg laat, dan kreeg je bij het opslaan een foutmelding. Deze foutmelding (FormatException: De indeling van de invoertekenreeks is onjuist.) is opgelost.
Fout bij het laden van lettertype opgelost
Met Firefox en Chrome traden 404 (not found) fouten op bij het laden van de .woff fonts in Portal4U Management. Het bestandstype voor deze lettertypes is toegevoegd in IIS waarmee dit probleem opgelost is.
Verwijderen / ongedaan maken van synchronisatie instellingen
De synchronisatie instellingen van subgroepen, referentiegroepen, zoekentiteiten, nieuwsgroepen en veld koppelingen kunnen nu verwijderd worden door (een van) de velden "Database" en "Tabel of view" leeg te maken.
Foutmelding bij het importeren van definities opgelost
Wanneer een menustructuur geïmporteerd wordt, kon dit een foutmelding geven als er een referentiegroep gebruikt werd die nog niet bestond. Deze foutmelding is opgelost.
Exporteren van definities bij definities beheren is makkelijker gemaakt
Omdat bij het exporteren van een subgroep ook de bijbehorende groep en bij het exporteren van een groep ook de bijbehorende pagina geëxporteerd moet worden, worden bij het aanvinken van een item (subgroep of groep) nu automatisch de hoger gelegen items automatisch ook aangevinkt. Bij het uitvinken van een item (groep of pagina) worden de lager gelegen items automatisch uitgevinkt.
Foutmelding bij het aanmaken van een nieuwe referentiegroep opgelost
Als je bij het beheer van een referentiegroep een nieuwe referentiegroep aanmaakt met een naam die al voorkomt maar waarbij het hoofdlettergebruik afwijkt dan kreeg je een foutmelding. Deze foutmelding (SelectedValue van ddlReference is ongeldig, omdat deze niet voorkomt in de lijst met items) is opgelost. Soortgelijke problemen zijn opgelost voor veldrelaties, nieuwsgroepen en zoekentiteiten.
Synchronisatie van referentiegroepen in meerdere talen
Door bij de synchronisatie instellingen van de referentiegroepen een extra tabel of view bij "Tabel of view met vertalingen" te koppelen, kunnen de referentiegroepen nu ook in meerdere talen gesynchroniseerd worden.
Portal4U 1.5.3 direct installeren?
Ervaar zelf de veelzijdigheid van Portal4U
Open de demoportal
Meer informatie, een vrijblijvende demonstratie of een offerte op maat voor Portal4U?
LinkedIn Vimeo YouTube